Az NTGN diákjai állandóan úton vannak. Olykor terepen dolgoznak az órai foglalkozás keretén belül, máskor távolabb utaznak, hogy élesben is kipróbálják magukat. Így fedezték fel a nyugati végeken az őrségi Zsennye környékét, jutottak el a nyári fesztiválok közül például az EFOTT-ra és a SZIN-re, valamint szelték át a fél országot keleti irányba is, hogy Debrecenbe látogassanak egy újabb alkotótáborba.
Hogy miért szeretjük mi, diákok a képzést? Mert olyan mértékű gyakorlati tapasztalattal halmoz el, mellyel egy felsőoktatási intézmény ritkán. Hogy mit lehet megtanulni a többnapos kitelepülések során? Életszerű, színes és szagos szakmabéli helyzeteket, melyben ténylegesen helyt kell állni. Nem utolsó sorban pedig miért érdemes az időt ilyen formában is rászánni az NTGN-re és szorgalmasan kivenni belőle a részünk? Mert szórakoztató, élménydús és bimbózó kapcsolatokkal kecsegtető helyzeteket teremt.
Így telt a novemberi alkotótábor röviden
Villanásnyi emlékként szaladt el a debreceni terepmunka. Jó társaságban ugyebár csak úgy repül az idő – pedig mennyi minden történt velünk…
Pörgős első munkanapunkon még az ebédet is kihagyva rohanunk az Agóra Tudományos Élményközpontba. Izgalmas, lufitörő kísérletekkel gazdagított előadáson forgatunk. A központ mindennapi életünk csodáit megmagyarázó tudományos eszközeit is megörökítjük, kipróbáljuk. Miközben a lelkes csoport másik része spot videókat forgat az erdőszélen. Később aztán összeérnek a szálak, s közösen is felfedezzük az izgalmas játékokat.
A beavató este és a finom reggeli elfogyasztása után az alkotótábor közössége ismét két stábot alakít. Az egyik csapat a Csokonai Fórum Színházban dolgozik, ahol rengeteg kulisszatitokra derül fény. A középpontban a Pál utcai fiúk színészi gárdája áll. A másik úticél a nyíregyházi Atlétikai Centrum, ahol Szilágyi Réka olimpikon gerelyhajító felkészülésének lehetünk szemtanúi. Mindkét helyszínen adódnak váratlan szituációk, alkalomadtán akár elszökött drónt is üldözünk. E kalandok azok, melyek még inkább összehozzák a tagokat. Melyekről még hónapokig mesélni fogunk.
A harmadik napon szintén külön visznek útjaink. Más más forgatási helyszíneket veszünk célba. Egyikünk Korda Gyuri bácsi örökzöld slágerét dúdolgatva a debreceni reptérre közelít. A nagyon szigorú beléptetés miatt a másikunk csak a bejáratig követheti a reptéri alakulatot. Az indulás kusza pillanatainak megörökítése után saját útvonalterv mentén vezet a GPS: spot videókat forgatni a sportpályára. Remek ötletek repkednek annak kapcsán, miként lehetne az NTGN-szakokat bemutatni. A megoldások is legalább ilyen nagyszerűre és látványosra sikerednek.
Utolsó forgatási napunkhoz érve a debreceni jégcsarnokban a profin nyilatkozó hokis kisfiúk még a jégszíveket is felolvasztják.
E nap estéje is éjszakába nyúlóan telik: végeláthatatlan vágási munkálatok során csak úgy pattognak a laptopok billentyűi is. A munka örömmel telik, az étkezőasztalokat összetolva pedig minden pillanatot megragadva együtt bandázunk.
Ízelítő az NTGN képzéseiből
Az operatőr-növendékek Ada, Márk, Szabi és Zsófi, állványok, statívok, gimbalok és komoly kamerák társaságában töltik a napot, miközben megörökítik a forgatókönyv szerint megkomponált jeleneteket.
A VJ szakirány (videós újságírás) egyetlen képviselője, Alpár ott van mindannyiunk minden lépésénél. Koncepciója szerint hangulat videókat forgat, alkalomadtán megszólalásokat vesz fel, végül narrálja és megszerkeszti a videós anyagot.
A vágók napközben csak figyelnek és ötleteket adnak. Kísérgetik a csapatot és egyeztetnek a szerkesztőkkel, hogy a nap végén a lehető leggördülékenyebben menjenek majd az utómunkálatok. Attila és Tibi azok, akik végleges formába öntik az egész napos igyekezetet.
A hétvége kulcsfigurái, akiknek a forgatási helyszíneket köszönhetjük: Laura, Nóri és Zoli. A szerkesztő-műsorvezetőknek a forgatókönyvírástól kezdve, a helyszínek és interjúalanyok leszervezésén keresztül, a technikai csapat összeállításán át, a vágókkal együttműködő utómunkálatokig mindenben részük van.
S vajon mi a feladatunk online újságíróként?
Úgy lekötni az olvasók figyelmét, hogy azok bele tudják magukat képzelni az adott szituációba. Mindezt azon nehezítő körülmények közepette, mi szerint a mai kor embere egyre kevesebbet olvas. Ha viszont ügyesen fogalmazunk, akkor bizony az olvasók továbblendülnek a következő bekezdésig és mondatról mondatra végigsuhannak az anyagokon. Ehhez a fotók, a keresőoptimalizálás pontjai, a kulcsszavak, a kiemelések egyaránt fontosak. Az elmúlt egy évnyi képzés alatt megtanultuk az elvet, miszerint tömören és lényegre törően fogalmazzunk és százezer olvasóhoz szóljunk.
Az alkotótáborban pedig elejétől a végéig kísértünk egy-egy témát. Olyan fotókat készítve, melyek esztétikai értékük mellett igyekeznek átadni a forgatás feelingjét is. A váratlan helyzetekben hozzátéve a megoldásokhoz. Ötletelve ott, ahol online újságíróként hozzászólhatunk: mint egy frappáns felkonferálás megfogalmazása, vagy a werkfelvételek a háttérfolyamatok megörökítésére. Lejegyzetelve az ikonikus mozzanatokat és ezzel átadva a tábor történéseit.
Ezért mind mind megéri az alkotótáborok szerves részévé válni. Érezhető a fejlődés óráról órára – és immáron táborról táborra. S hogy mi esetünkben a konkrét cél? Az írott szavak függönyén át megfogni a célközönséget. Annak minden komponensével együtt: legyen az képi anyag, mozgókép, vagy szóképeket halmozó riportelem. S az út végén egy olyan piaci rést leszünk hivatottak betölteni, melyért kapkodni fog a szakma.
Milány Kincső és Tamási Éva írása