Alighogy beköszöntött a szeptember, a kamerák máris forognak, az eszközök ki-be csomagolódnak, kapcsolódnak, fel-le épülnek, csavarodnak, a stúdiók pedig megtelnek élettel. Íme a kamera mögötti és a képernyők előtti lét az NTGN operatőreinek szemével.
Ágoston Gábor óráján az ötfős csoport három diákja serénykedik a filmkészítés alapjai órán. A tökéletes megvilágítás beállítását gyakorolják magazinműsor stílusban. A játékfilmekről is szó esik, a beállítások ugyanis ezen a ponton is szétválnak a gyakorlatban.
Az egyik srác a technikát állítja, a másik az interjúalany szerepébe bújik, a harmadik pedig megfigyel és kérdez. A tanár úr pedig készségesen válaszol - de csak miután hagyja kibontakozni őket. Gyakran a megoldásra ők maguk is rájöjjenek. A fiatalok lelkesek, aktívak, és a folyamatos sztorizás sem marad el. A szakmáról csevegnek, de olyan stílusban, ami még egy laikust is szórakoztat. Ráadásul az eszmecsere közepette sem veszik megúszósra a figurát. Ahogy következnek egymás után, úgy gondolják teljesen újra a koncepciót - az adott témához illően. “Négyfelől kapják az ívet a diákok, különböző tantárgyak és tanárok által adjuk át nekik az elméleti és gyakorlati tudást” - árulja el az 54 országot is megjárt Ágoston tanár úr, aki többek közt a rendezési ismeretekkel is megfűszerezi az órát. Témaötletei mosolyt csalnak az arcokra, és kreatív megoldásokra késztetik a diákokat - a kamera előtt is. Igen, olykor nekik kell megnyilvánulni a reflektorfényben, ahogy a kamera mellett térdelve akár riporteri minőségben - de nyugalom, csak a képzésen.
“Izgalmas legyen a kép, ez a lényeg. Unalmas van elég a világban…”
Érkezik a felszólítás. Az előkészületekből a tanár úr mindaddig kimarad, míg a végére nem érnek. Az időkorlát egy órában megszabott, a tereprendezési eszközök saját kútfőből kiaknázandók, a beállítások kapcsán pedig csak akkor érkezik a segítség, ha már minden kötél szakad. Így jönnek bele legjobban. “Nem szólok bele, csak rápillantok” - az árgus szemeket látva a többiek tanakodnak: “Unalmas lenne?” A tanár úr azonban nem csinálja meg helyettük akkor sem. Végül pedig jöhet a hangrögzítés. Ez is rajtuk áll, vagy bukik. Pláne ha mindezt hangtechnikus nélkül kénytelenek megoldani. Érdemes ezt is magukra utalva begyakorolni, hogy élesben majd a lehető legtöbb akadályt egyedül is el tudják hárítani.
Felszerelés a köbön
A 2022 novemberi operatőr csoportjának tagjai otthonosan sasszéznak a stúdió eszközei közt. Mint akik ezer éve ezt csinálják. Hiába, van aki nem csak iskolai tapasztalataiból merítkezik, hanem igyekszik magasabb szintre emelni a tévénél gyűjtött tapasztalait. Összedobnak a barátokkal, vagy otthoni használatra is beruháznak egy-egy ígéretes, jutányos áron felfedezett darabra. Mi tagadás, a házi feladatok is könnyűszerrel megoldhatóak saját eszköztárral. Az NTGN profin felszerelt termeiben persze ettől függetlenül minden rendelkezésre áll és bátran használható a képzés során - és természetesen kültérre is telepíthető forgatás gyanánt. És az örök dilemma tárgya, hogy végső soron a telefonos kamerázás sem kizárt. De érthető okokból csak legvégső esetben bedobható egy-egy ilyen “ad hoc” felvétel.
Miközben zajlik az óra, mindig feljön egy téma. Barbie és Oppenheimer operatőri megoldásai, a diákok kedvenc podcastjeinek háttérmegoldásai is a terítéken - és elemzés alatt. Ők tényleg a kamera mögül szemlélik nézőként is, amit a képernyőkön látnak.
Ekkor lekapcsolódnak az éles munkafények, jöhet egy derítő. A rendelkezésre álló megvilágítások közül pedig csak annyi marad égve, amennyi a feladat szempontjából feltétlenül szükséges. Ha a téma hangulata meghittséget kell, hogy sugalljon, elég egy is. Máskor meg a kamerát érdemes tisztes távolságba vinni, hogy a háttér homályba burkolózzon, és az árnyékok se legyenek zavaróak a falon.
Hogy kerekedhet mindezeken felül jó operatőr belőled?
Ha a monotonitástűrés, kitartás, időjárási- és környezeti feltételektől függő problémamegoldási készséged előveszed. És ha például az a feladat, hogy hat órán át kell a kamerával a válladon állni, étlen szomjan, akkor azt is megteszed. “Mert mi a lényeg? Mindig a végeredmény. És hogy nincs befejezett tapasztalatgyűjtés. A hibákat mindig elemezni kell, és legközelebb próbálni nem elkövetni. És persze az is nagyon fontos, hogy az adott végeredmény neked, operatőrnek is tetsszen.” Megfogadva mindezt Ágoston Gábor nyomán indulhat a csapó?
- Milány Kincső beszámolója